Moje ciepło

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
8 listopada 2022

Jeżeli jesteś osobą, która jest wskazana w pozwoleniu na budowę lub zgłoszeniu budowy NOWEGO domu jednorodzinnego, możesz ubiegać się o dofinansowanie do POMPY CIEPŁA!

 Program nazywa się “Moje Ciepło” i mogą skorzystać z niego osoby, które już kupiły i. zamontowały pompę ciepła, jednak nie wcześniej, niż 01.01.2021 r. Obowiązuje zatem zasada: najpierw inwestycja – potem wypłata.

Wysokość dofinansowania:

Gruntowa pompa ciepła – do 21000., ale nie więcej, niż 30% (45% w przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny) poniesionych kosztów

Pompa typu powietrze/woda i  powietrze/powietrze – do 7000, ale nie więcej, niż 30% (45% w przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny) poniesionych kosztów.

Dofinansowaniu podlega zakup i montaż pompy ciepła wraz z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym i zbiornikiem ciepłej wody użytkowej oraz koszty związane z opracowaniem niezbędnej dokumentacji.

Warunki:

  1. Za NOWY dom uznaje się taki, gdzie a) nie złożono jeszcze  zawiadomienia o zakończeniu budowy (lub nie złożono wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ) budynku mieszkalnego jednorodzinnego b) albo już złożono powyższe wnioski, ale tylko po 31.12.2020 r)
  1. W domku jednorodzinnym nie może znajdować źródło ciepła na paliwo stałe (dotyczy to także kominków, chyba że pełnią jedynie funkcję rekreacyjną i nie grzewczą).
  2. Wszystkie urządzenia oraz materiały muszą być fabrycznie nowe wyprodukowane w ciągu maksymalnie 24 miesięcy przed montażem.
  3. O dofinansowanie z tego programu mogą występować właściciele nowych domów, które spełniają podwyższone standardy energetyczne (wyższe o 10%- 20% niż zakładają Warunki Techniczne). Wartość wskaźnika rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną (wskaźnik EP) na potrzeby ogrzewania, wentylacji i przygotowania ciepłej wody Wskaźnik EPH + W nie może przekraczać
    1. 63 kWh/m2rok (jeśli wniosek zostanie złożony w 2022 r)
    2. 55 kWh/m2rok w latach następnych.
  1. Do złożenia wniosku niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego, który umożliwi elektroniczne podpisanie wniosku (jeśli go nie masz - wejdź na gov.pl i kliknij w link na dole strony „załóż profil zaufany).

 

UWAGA: Wszystkie wnioski składa się jedynie drogą elektroniczną. Zaleca się wykorzystanie do tego komputera stacjonarnego, laptopa lub tabletu z dostępem do internetu.

JAK ZŁOŻYĆ WNIOSEK  (poradnik krok po kroku)

Wejdź na stronę https://mojecieplo.gov.pl/ (prawdopodobnie będzie to pierwszy link od góry, jaki pojawi się po wpisaniu do przeglądarki frazy „moje ciepło”). W zakładce „dokumenty” (górna, pozioma belka) rozwiń „załączniki do wniosku” oraz „program i regulamin programu”. Znajdziesz w nich wykaz potrzebnych załączników, które należy zeskanować do PDF (wszystkie faktury należy zeskanować do jednego dokumentu), wzory oświadczeń, wniosków, pełnomocnictwa, czy instrukcje.  

  1. Potrzebne dokumenty:
    1. Pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy
    2. Zawiadomienie o zakończeniu budowy (jeśli Cię to dotyczy) lub decyzję o pozwoleniu na użytkowanie (jeśli je otrzymałeś)
    3. charakterystyka energetyczna budynku lub świadectwo charakterystyki energetycznej (otrzymasz je od projektanta lub osoby uprawnionej)
    4. wszystkie faktury lub równoważne dokumenty księgowe
    5. potwierdzenie dokonania płatności
    6. protokół odbioru (znajdziesz go na stronie https://mojecieplo.gov.pl/ w załączniku nr 2 w zakładce „program i regulamin programu”)
    7. karta produktu i etykieta energetyczna zakupionej i zamontowanej pompy ciepła (dołączona od producenta);
    8. oświadczenie o posiadaniu zgód: współwłaściciela/wszystkich współwłaścicieli budynku – jeśli dotyczy
    9. skan Karty Dużej Rodziny (dwie strony) – jeśli dotyczy;
    10. pełnomocnictwo do złożenia wniosku o dofinansowanie - jeśli dotyczy,
    11. oświadczenie dotyczące nabywcy wskazanego na fakturze lub równorzędnym dokumencie księgowym - jeśli dotyczy,
    12. inny dokument (m.in. niezbędna dokumentacja geologiczna dla gruntowej pompy ciepła) – jeśli dotyczy.

Złóż wniosek drogą elektroniczną klikając w żółte pole „złóż wniosek” (na stronie https://mojecieplo.gov.pl/ ). Zostaniesz wówczas przekierowany do Generatora Wniosków o Dofinansowanie (https://gwd.nfosigw.gov.pl/), gdzie przejdziesz przez etap rejestracji, logowania, wypełnienia i wysłania wniosku.

Rejestracja

Dla Wnioskodawców składających wnioski samodzielnie rekomenduje się rejestrację przez Węzeł Krajowy. W tym celu wybierz czerwone pole „Rejestracja”.

Następnie wybierz sposób logowania poprzez:

 - profil zaufany, lub

 - e-dowód  (musisz posiadać dowód z warstwą elektroniczną i czytnik podłączony do komputera)

Jeśli klikniesz w „Profil Zaufany” musisz dokonać wyboru jednego ze sposobów rejestracji:

  1. nazwa użytkownika i hasło ( przyjdzie wówczas link aktywacyjny)
  2. przy pomocy banku lub innego dostawcy.
  3. Certyfikat kwalifikowany

Po wybraniu odpowiedniej metody i skutecznym uwierzytelnieniu z wykorzystaniem Węzła Krajowego wyświetli się formularz rejestracji konta Generatora wniosków o dofinansowanie, a takie dane jak PESEL, Imię i Nazwisko (dane są nieedytowalne) będą uzupełnione. Wyraź zgodę na przetwarzanie danych osobowych i po przepisaniu tekstu (lub obliczeniu prostego działania) zarejestruj się.

Możesz również zarejestrować się z konta tradycyjnego (zielone pole „zarejestruj”) wpisując adres e-mail (który będzie loginem użytkownika), hasło (hasło należy zapamiętać!), a następnie swoje dane osobowe. Na podany adres e-mail zostanie wysłana wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu w link, konto zostaje aktywowane w Generatorze.

Logowanie

Kolejnym krokiem jest zalogowanie się do GWF przez Węzeł krajowy lub konto tradycyjne (analogicznie: czerwony lub zielony przycisk „logowanie”).

Po wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz wybranie „Zapisz i kontynuuj” zostaniesz przekierowany na ekran główny umożliwiający m.in. składanie wniosków.

Złożenie wniosku

Po udanym zalogowaniu do GWD zamknij żółte okno informacyjne o przetwarzaniu danych osobowych (górny przycisk po prawej stronie).

Pojawi się wówczas pasek:

Kliknij w „Nowy wniosek o dofinansowanie”

Otworzy się następne okno, gdzie należy kliknąć w „Wniosek o dofinansowanie ze środków krajowych”

W kolejnym oknie należy wybrać dokładnie taką konfigurację jaką wskazano poniżej:

Otwiera się formularz wniosku, gdzie należy wypełnić po kolei wszystkie zakładki. Pola, którym wypełnienie jest bezwzględnie wymagane podświetlone są na czerwono.

Wypełniając formularz wniosku w każdym momencie można zapisać dotychczas wypełnione dane i zapisać wersje roboczą.

W celu ponownej pracy z formularzem należy wybrać opcję „Edycja” w GWF .

Wypełnij DANE WNIOSKODAWCY i oraz informacje dotyczące POMPY CIEPŁA i standardu budynku. Zakładka DOFINANSOWANIE nie podlega edycji. Mówi o kwocie refundacji, na którą możesz liczyć.

Po zaznaczeniu wszystkich oświadczeń należy skorzystać z przycisków „Dalej” i w kolejnej zakładce UMOWA wyrazić zgodę na zawarcie umowy o dofinansowanie zgodnie z wnioskiem i regulaminem programu.

Przejście „Dalej” zapisuje zaznaczenie i przenosi do ostatniej zakładki ZAŁĄCZNIKI.

Po dołączeniu wszystkich załączników w odpowiednich sekcjach należy wybrać opcję „Zapisz zmiany w załącznikach”

Jeżeli wniosek został wypełniony prawidłowo i nie wymaga już żadnych poprawek kliknij w komunikat: „Zatwierdź wniosek” i go potwierdź (TAK – OK – Wyślij do funduszu).

Ostatnią rzeczą jest kliknięcie trzech zatwierdzeń, że podpisujemy wniosek profilem zaufanym i wysyłamy go przez ePUAP (UWAGA: w programie Moje Ciepło nie ma możliwości przesłania wniosku w wersji papierowej pomimo, że system GWD daje taką możliwość).

Jeśli będziesz miał problem z jego wypełnieniem wniosku skorzystaj z instrukcji, która znajduje się na stronie  https://mojecieplo.gov.pl/  w zakładce „dokumenty” (https://mojecieplo.gov.pl/storage/Instrukcja_logowania_i_składania_wnioskow_w_GWD_MC.pdf) , lub skontaktuj się z ekodoradcą subregionalnym - Ewą Murą-Pancerzyńską (tel. 504 004 207).