Gmina Jejkowice
Moje ciepło
Jeżeli jesteś osobą, która jest wskazana w pozwoleniu na budowę lub zgłoszeniu budowy NOWEGO domu jednorodzinnego, możesz ubiegać się o dofinansowanie do POMPY CIEPŁA!
Program nazywa się “Moje Ciepło” i mogą skorzystać z niego osoby, które już kupiły i. zamontowały pompę ciepła, jednak nie wcześniej, niż 01.01.2021 r. Obowiązuje zatem zasada: najpierw inwestycja – potem wypłata.
Wysokość dofinansowania:
Gruntowa pompa ciepła – do 21000., ale nie więcej, niż 30% (45% w przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny) poniesionych kosztów
Pompa typu powietrze/woda i powietrze/powietrze – do 7000, ale nie więcej, niż 30% (45% w przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny) poniesionych kosztów.
Dofinansowaniu podlega zakup i montaż pompy ciepła wraz z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym i zbiornikiem ciepłej wody użytkowej oraz koszty związane z opracowaniem niezbędnej dokumentacji.
Warunki:
- Za NOWY dom uznaje się taki, gdzie a) nie złożono jeszcze zawiadomienia o zakończeniu budowy (lub nie złożono wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ) budynku mieszkalnego jednorodzinnego b) albo już złożono powyższe wnioski, ale tylko po 31.12.2020 r)
- W domku jednorodzinnym nie może znajdować źródło ciepła na paliwo stałe (dotyczy to także kominków, chyba że pełnią jedynie funkcję rekreacyjną i nie grzewczą).
- Wszystkie urządzenia oraz materiały muszą być fabrycznie nowe wyprodukowane w ciągu maksymalnie 24 miesięcy przed montażem.
- O dofinansowanie z tego programu mogą występować właściciele nowych domów, które spełniają podwyższone standardy energetyczne (wyższe o 10%- 20% niż zakładają Warunki Techniczne). Wartość wskaźnika rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną (wskaźnik EP) na potrzeby ogrzewania, wentylacji i przygotowania ciepłej wody Wskaźnik EPH + W nie może przekraczać
- 63 kWh/m2rok (jeśli wniosek zostanie złożony w 2022 r)
- 55 kWh/m2rok w latach następnych.
- Do złożenia wniosku niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego, który umożliwi elektroniczne podpisanie wniosku (jeśli go nie masz - wejdź na gov.pl i kliknij w link na dole strony „załóż profil zaufany).
UWAGA: Wszystkie wnioski składa się jedynie drogą elektroniczną. Zaleca się wykorzystanie do tego komputera stacjonarnego, laptopa lub tabletu z dostępem do internetu.
JAK ZŁOŻYĆ WNIOSEK (poradnik krok po kroku)
Wejdź na stronę https://mojecieplo.gov.pl/ (prawdopodobnie będzie to pierwszy link od góry, jaki pojawi się po wpisaniu do przeglądarki frazy „moje ciepło”). W zakładce „dokumenty” (górna, pozioma belka) rozwiń „załączniki do wniosku” oraz „program i regulamin programu”. Znajdziesz w nich wykaz potrzebnych załączników, które należy zeskanować do PDF (wszystkie faktury należy zeskanować do jednego dokumentu), wzory oświadczeń, wniosków, pełnomocnictwa, czy instrukcje.
- Potrzebne dokumenty:
- Pozwolenie na budowę lub zgłoszenie budowy
- Zawiadomienie o zakończeniu budowy (jeśli Cię to dotyczy) lub decyzję o pozwoleniu na użytkowanie (jeśli je otrzymałeś)
- charakterystyka energetyczna budynku lub świadectwo charakterystyki energetycznej (otrzymasz je od projektanta lub osoby uprawnionej)
- wszystkie faktury lub równoważne dokumenty księgowe
- potwierdzenie dokonania płatności
- protokół odbioru (znajdziesz go na stronie https://mojecieplo.gov.pl/ w załączniku nr 2 w zakładce „program i regulamin programu”)
- karta produktu i etykieta energetyczna zakupionej i zamontowanej pompy ciepła (dołączona od producenta);
- oświadczenie o posiadaniu zgód: współwłaściciela/wszystkich współwłaścicieli budynku – jeśli dotyczy
- skan Karty Dużej Rodziny (dwie strony) – jeśli dotyczy;
- pełnomocnictwo do złożenia wniosku o dofinansowanie - jeśli dotyczy,
- oświadczenie dotyczące nabywcy wskazanego na fakturze lub równorzędnym dokumencie księgowym - jeśli dotyczy,
- inny dokument (m.in. niezbędna dokumentacja geologiczna dla gruntowej pompy ciepła) – jeśli dotyczy.
Złóż wniosek drogą elektroniczną klikając w żółte pole „złóż wniosek” (na stronie https://mojecieplo.gov.pl/ ). Zostaniesz wówczas przekierowany do Generatora Wniosków o Dofinansowanie (https://gwd.nfosigw.gov.pl/), gdzie przejdziesz przez etap rejestracji, logowania, wypełnienia i wysłania wniosku.
Rejestracja
Dla Wnioskodawców składających wnioski samodzielnie rekomenduje się rejestrację przez Węzeł Krajowy. W tym celu wybierz czerwone pole „Rejestracja”.
Następnie wybierz sposób logowania poprzez:
- profil zaufany, lub
- e-dowód (musisz posiadać dowód z warstwą elektroniczną i czytnik podłączony do komputera)
Jeśli klikniesz w „Profil Zaufany” musisz dokonać wyboru jednego ze sposobów rejestracji:
- nazwa użytkownika i hasło ( przyjdzie wówczas link aktywacyjny)
- przy pomocy banku lub innego dostawcy.
- Certyfikat kwalifikowany
Po wybraniu odpowiedniej metody i skutecznym uwierzytelnieniu z wykorzystaniem Węzła Krajowego wyświetli się formularz rejestracji konta Generatora wniosków o dofinansowanie, a takie dane jak PESEL, Imię i Nazwisko (dane są nieedytowalne) będą uzupełnione. Wyraź zgodę na przetwarzanie danych osobowych i po przepisaniu tekstu (lub obliczeniu prostego działania) zarejestruj się.
Możesz również zarejestrować się z konta tradycyjnego (zielone pole „zarejestruj”) wpisując adres e-mail (który będzie loginem użytkownika), hasło (hasło należy zapamiętać!), a następnie swoje dane osobowe. Na podany adres e-mail zostanie wysłana wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Po kliknięciu w link, konto zostaje aktywowane w Generatorze.
Logowanie
Kolejnym krokiem jest zalogowanie się do GWF przez Węzeł krajowy lub konto tradycyjne (analogicznie: czerwony lub zielony przycisk „logowanie”).
Po wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz wybranie „Zapisz i kontynuuj” zostaniesz przekierowany na ekran główny umożliwiający m.in. składanie wniosków.
Złożenie wniosku
Po udanym zalogowaniu do GWD zamknij żółte okno informacyjne o przetwarzaniu danych osobowych (górny przycisk po prawej stronie).
Pojawi się wówczas pasek:
Kliknij w „Nowy wniosek o dofinansowanie”
Otworzy się następne okno, gdzie należy kliknąć w „Wniosek o dofinansowanie ze środków krajowych”
W kolejnym oknie należy wybrać dokładnie taką konfigurację jaką wskazano poniżej:
Otwiera się formularz wniosku, gdzie należy wypełnić po kolei wszystkie zakładki. Pola, którym wypełnienie jest bezwzględnie wymagane podświetlone są na czerwono.
Wypełniając formularz wniosku w każdym momencie można zapisać dotychczas wypełnione dane i zapisać wersje roboczą.
W celu ponownej pracy z formularzem należy wybrać opcję „Edycja” w GWF .
Wypełnij DANE WNIOSKODAWCY i oraz informacje dotyczące POMPY CIEPŁA i standardu budynku. Zakładka DOFINANSOWANIE nie podlega edycji. Mówi o kwocie refundacji, na którą możesz liczyć.
Po zaznaczeniu wszystkich oświadczeń należy skorzystać z przycisków „Dalej” i w kolejnej zakładce UMOWA wyrazić zgodę na zawarcie umowy o dofinansowanie zgodnie z wnioskiem i regulaminem programu.
Przejście „Dalej” zapisuje zaznaczenie i przenosi do ostatniej zakładki ZAŁĄCZNIKI.
Po dołączeniu wszystkich załączników w odpowiednich sekcjach należy wybrać opcję „Zapisz zmiany w załącznikach”
Jeżeli wniosek został wypełniony prawidłowo i nie wymaga już żadnych poprawek kliknij w komunikat: „Zatwierdź wniosek” i go potwierdź (TAK – OK – Wyślij do funduszu).
Ostatnią rzeczą jest kliknięcie trzech zatwierdzeń, że podpisujemy wniosek profilem zaufanym i wysyłamy go przez ePUAP (UWAGA: w programie Moje Ciepło nie ma możliwości przesłania wniosku w wersji papierowej pomimo, że system GWD daje taką możliwość).
Jeśli będziesz miał problem z jego wypełnieniem wniosku skorzystaj z instrukcji, która znajduje się na stronie https://mojecieplo.gov.pl/ w zakładce „dokumenty” (https://mojecieplo.gov.pl/storage/Instrukcja_logowania_i_składania_wnioskow_w_GWD_MC.pdf) , lub skontaktuj się z ekodoradcą subregionalnym - Ewą Murą-Pancerzyńską (tel. 504 004 207).